آینده روشن
برای تازه شدن هیچ وقت دیر نیست 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان





1-زن به توجه نیاز دارد. 2-زن دوست دارد مرد مقتدر باشد. 3-زن دوست دارد به او احترام بگذارند. 4-زن دوست داردحضورش را درک کنند. 5-به حرف های همسرتان توجه کنید،اماراه حل ارائه ندهید. 6-در گفتگوی احساسی،مرد باید همسرش را تایید و حمایت کند. 7-هنگامی که زنی ناراحت می شود،عمیق ترین مشکلاتش ظاهر می شود. 8-بدترین حرکت یک مرد در گفتگو با همسرش بی اعتبار کردن احساسلت اوست. 9-در مواقع ناراحتی نباید زن را به حال خود رها کرد زیرا روحیه اش خراب تر می شود. 10-احساس امنیت خاطر مهم ترین هدفی است که مرد معاصر ما می تواند به یک زن اهدا کند. 11-زن به اعتبار نیاز داردبه ویژه در حضور دیگران.در نزد فرزندان زن را بی اعتبار نکنید. 12-وقتی زن ناراحت است برای حل مشکل خود نیازمند کسی است که به حرف هایش گوش فرا ده. 13-اگر زن بتواند راحت و بافراغ بال درباره ی مسائل روزش حرف بزند فشار دریافتی خود را تخلیه کرده است. 14-وقتی زنی ناراحت است می خواهد درباره ی ناراحتی اش حرف بزند وبعد تصمیم بگیرد که می خواهد چگونه عمل کند. 15-یک مرد ندانسته با حالت بی مهری در لحن کلامش،شریکش را آزرده و بعد تعجب می کند که چرا زن ناراحت شده است
[ شنبه 18 تير 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]
-به مردان قدرت دهید تا صمیمیت شان فوران کند. 2-مرد را حلال مشکلات خود بدانید. 3-مرد،عاشق تشویق است. 4-مرد دوست دارد که از او قدر دانی شود. 5-مرد باید ستایش شود. 6-مرد را مطلقا سرکوفت نزنید. 7-مرد را با اندرز دادن و نصیحت کردن از خود نرانید. 8-مردها وقتی حرف میزنند می خواهند سخنشان تصدیق شود. 9-سوال کردن از مرد خشمگین،بر شدت خشم او می افزاید. 10-مردها نیاز دارند در مقام تعریف و قدردانی از آنها حرف بزنید. 11-راه محبت به مرد،قدر دانی و تشکر از او وراه دیگر،نادیده گرفتن اشتباهاتش است. 12-مردها وقتی تلویزیون تماشا می کنند موقتا مسائل مربوط به محیط کارشان را فراموش می کنند. 13-از مرد انتقاد نکنید در بسیاری از موارد توجیه کردن و پند و اندرز دادن در نظر مرد انتقاد محسوب می شود. 14-مرد برای فراموش کردن مسائل خود به تماشای تلویزیون می نشیند،روزنامه می خواند،موسیقی گوش می دهد؛در این مواقع به او سخت گیری نکنید. 15-اگر جایی قدرت مرد را نادیده بگیرید و آن را مورد انتقاد قرار دهید مرد کلافه شده و از شما متنفر می شود سپس رشته های صمیمیت از هم گسسته می شود و شما می پندارید که واقعیت را می گویید! پست بعدی رازهای خانم ها هست،نظر یادتون نره.
[ شنبه 18 تير 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]

حضرت علی میفرمایند :

سه چیز است كه هركس آن مراعات كند پشیمان نشود:

خوداری از عجله .مشورت كردن وتوكل برخداوند در هنگام تصمیم گیری .

روزی حضرت سلیمان (ع ) در کنار دریا نشسته بود،نگاهش به مورچه ای افتاد که دانه گندمی را باخود به طرف دریا حمل می کرد.

حضرت سلیمان (ع) همچنان به او نگاه می کرد که دید او نزدیک آب رسید. در همان لحظه قورباغه ای سرش را از آب دریا بیرون آورد و دهانش را گشود.مورچه به داخل دهان او وارد شد و قورباغه به درون آب رفت.حضرت سلیمان ع مدتی در این مورد به فکر فرو رفت و شگفت زده فکر می کرد.ناگاه دید آن قورباغه سرش را از آب بیرون آورد و دهانش را گشود.آن مورچه آز دهان او بیرون آمد، ولی دانه ی گندم را همراه خود نداشت.حضرت سلیمان(ع) آن مورچه را طلبید و سرگذشت او را پرسید.مورچه گفت : ای پیامبر خدا در قعر این دریا سنگی تو خالی وجود دارد و کرمی در درون آن زندگی می کند.خداوند آن را در آنجا آفرید او نمی تواند از آنجا خارج شود و من روزی او را حمل می کنم.خداوند این قورباغه را مامور کرده مرا درون آب دریا به سوی آن کرم حمل کرده و ببرد.این قورباغه مرا به کنار سوراخی که در آن سنگ است می برد و دهانش را به درگاه آن سوراخ می گذارد

من از دهان او بیرون آمده و خود را به آن کرم می رسانم و دانه گندم

را نزد او می گذارم و سپس باز می گردم و به دهان همان قورباغه که

در انتظار من است وارد می شود او در میان آب شنا کرده مرا به

 بیرون آب دریامی آورد و دهانش را باز می کند و من از دهان او

خارج میشوم.حضرت سلیمان ع  به مورچه گفت :وقتی که دانه گندم را برای آن کرم میبری آیا سخنی از او شنیده ای ؟مورچه گفت آری او می گوید :ای خدایی که رزق و روزی مرا درون این سنگ در قعر این دریا فراموش نمی کنی رحمتت را نسبت به بندگان با ایمانت فراموش نکن

التماس دعا

 

 

[ جمعه 17 تير 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]

پروردگارا تو را شکر می کنم

برای تمام نعماتی که امسال به من ارزانی داشتی

برای تمام روزهای آفتابی و برای تمام روزهای غمگین ابری و

بارانی.

برای غروبهای آرام وشبهای تاریک و طولانی

تو را شکر میگویم برای سلامتی و بیماری

برای غمها وشادیهایی که امسال به من عطا کردی.

تو را شکر می گویم برای تمام چیزهایی که مدتی به من قرض

دادی و سپس باز پس گرفتی.

خدایا شکرت برای تمام لبخندهای محبت بار ، دستان یاری

رسان ، برای همه آن عشق و محبت و چیزهای شگفت انگیزی

که دریافت کردم.

شکر برای تمام گلها و ستارگان ، برای تمام فرزندان و

عزیزانی که دوستم دارند.

خدایا تو را شکر میگویم برای تنهاییم ، برای شغلم ، برای

مسائل و مشکلاتم ، برای تردیدها و اشکهایم ، چرا که همه

اینها مرا به تو نزدیکتر کرد.

تو را شکر می گویم برای تداوم حیاتم ، برای اینکه سرپناهی

در اختیارم نهاده ای ، برای غذایم و برای براورده کردن تمام

نیازم.

امسال چه چیزی در انتظارم است.

پروردگارا همان را میخواهم.که تو برایم خواسته ای.

تنها از تو میخواهم،آنقدر به من ایمان عطا کنی تا در هر انچه

بر سر راهم قرار میدهی تو را ببینم و خواستت را.

آنقدر امید و شجاعت تا نومید نشوم و آنقدر عشق و محبت ...

هر روز بیش از روز قبل ، عشق نسبت به خودت و انان که در

اطرافم هستند.

پروردگارا ، به من بردباری ، فروتنی ، و تسلیم و رضا عنایت

فرما ، خدایا مرا آن ده که مرا ان به ، و آنچه را که نمیدانم

چگونه از تو بخواهم.

پروردگارا ، به من قلبی فرمانبردار، گوشی شنوا ، ذهنی

هوشیار ، و دستانی ساعی عنایت فرما تا بتوانم تسلیم رضایت

گردم و آنچه را که به کمال برایم خواسته ای بر دیده منت

بپذیرم.

خدایا ، بر تمام عزیزانم برکت و بهروزی عطاکن و صلح و

دوستی و ارامش بر قلوب انسانها حاکم گردان.


آمین

التماس دعا

[ جمعه 17 تير 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]

شكر به‌ معنی‌ قدردانی‌ و قدرشناسی‌ و تشكر از نعمت‌ دهنده‌ است‌. از آنجا كه‌ نعمت‌ها همه‌ از خداست‌ شكر حقیقی‌ هم‌ باید از خدا صورت‌ پذیرد. اگر ایمان‌ را دو شاخه‌ كنیم‌ یك‌ شاخه‌ آن‌ صبر و دیگر شاخه‌ آن‌ شكر است‌. صبر نشانگر زیبایی ‌برخورد مؤمن‌ با بلاها و گرفتاری‎ها است‌ و شكر زیبایی‌ برخورد مؤمن‌ با نعمت‌هاست‌. مگر جز این‌ است‌ كه‌ شكر و سپاس‌ از ولی‌ نعمت‌ حقیقی‌ همچون‌ هر نعمت‌ دهنده‌ دیگر وظیفه‌ وجدانی‌ و اخلاقی‌ هر انسانی‌ است‌؟ امام‌ صادق ‌(علیه‎السلام) می‌فرماید:

در تورات‌ نوشته‌ است‌ كسی‌ كه‌ بـه‌ تو نعمت‌ داد، سپاسش‌ گزار و كسی‌ را كه‌ از تو سپاسگزاری‌ كرد، نعمتش‌ ده‌، زیرا با سپاسگزاری ‌نعمت‎ها نابود نگردد و با ناسپاسی‌ پایدار نماند، سپاسگزاری‌ مایه ‌افزایش‌ نعمت‌ و بیمه‌ كننده‌ و ایمن‌‎ساز نعمت‌ از دگرگونی‌ است‌.(1)

در هنگام‌ مشاهده‌ انسانی‌ كه‌ از نعمتی‌ محروم‌ است‌ ولی‌ شما آن ‌محرومیت‌ را ندارید بگویید: بار خدایا من‌ تمسخر نمی‌كنم‌ و بر خود نمی‌بالم‌ بلكه‌ تو را برای‌ نعمت‎های‌ بزرگت‌ نسبت‌ به‌ خود می‌ستایم‌.

سپاس‌ از منعم،‌ وظیفه‌ای‌ وجدانی‌ است‌ كه‌ شرع‌ بر آن‌ تاكید فراوان‌ دارد. امام ‌باقر(علیه‎السلام‌) فرمودند: روزی‌ عایشه‌ به‌ پیامبر اكرم‌(صلی الله علیه و آله‌) گفت‌: ای‌ رسول‌ خدا، چرا خودت‌ را به‌ رنج‌ می‌اندازی‌ با آن كه‌ خدا گناه‌ گذشته‌ و آینده‌ ترا آمرزیده‌ است‌؟ حضرت فرمودند:

ای‌ عایشه‌، آیا من‌ بنده‌ سپاسگزار خدا نباشم‌؟

در ادامه‌ حدیث‌ امام‌ باقر(علیه‎السلام‌) می‌فرماید:

رسول‌ خدا(صلی الله علیه و آله) آنقدر روی‌ انگشتان‌ پایش‌ می‌ایستاد تا این كه‌ خدای ‌سبحان‌ نازل‌ فرمود: "طه‌، ما انزلنا علیك‌ القرآن‌ لتشقی‌(2)؛ ما قرآن‌ را بر تو نازل‌ نكردیم‌ كه‌ خود را به‌ رنج‌ اندازی‌."(3)

شكر، نگهبان‌ و حافظ نعمت‌ مؤمن‌ است‌. این كه‌ دیده‌ می‌شود نعمت‌ انسان‎های‌ ناسپاس‌ نیز گاهی‌ برقرار است‌ به‌ بیان‌ قرآن‌ كریم‌ برای‌ استدراج‌ است‌، یعنی‌: نعمت‌ وسیله‌ای‌ برای‌ دورتر شدن‌ او از خدا می‌گردد. شخصی‌ كه‌ به‌ مفهوم‌ استدراج‌ در قرآن‌ توجه‌ كرده‌ بود، آنجا كه‌ خداوند می‌فرماید: «ما توبه‌ و استغفار را از یاد آنها می‌بریم‌»، نزد امام‌ صادق‌(علیه‎السلام‌) آمده‌، عرض‌ می‌كند: من‌ از خدای‌ عزوجل‌ مال‌ خواستم‌ به‌ من‌ روزی‌ كرد، فرزند خواستم‌ به‌ من‌ عطا فرمود، منزل‌ خواستم‌ نصیبم‌ كرد، می‌ترسم‌ این‌ استدراج‌ باشد که خدا نعمتی‌ دهد و توبه‌ و استغفار را از یاد ما ببرد، حضرت‌ می‌فرماید: به خدا قسم‌ با حمد و سپاس‌ خدا، استدراج‌ تحقق‌ نمی‌یابد.(4)

امام‌ باقر(علیه‎السلام‌) می‌فرماید:

چون‌ شخص‌ گرفتار و دردمندی‌ را دیدی‌، به‌ نحوی‌ كه‌ او نشنود سه‌ بار بگو: حمد خدایی‌ را كه‌ مرا از آنچه‌ تو را مبتلا ساخته‌ معاف‌ نمود، هر كس‌ این‌ را بگوید آن‌ بلا به‌ او نمی‌رسد.

 

شکرگزاری در همه حال

انسان‌ در همه‌ حال‌ بابت‌ همه‌ چیز باید شكرگزار خداوند خود باشد، ولی‌ در احادیث‌ نسبت‌ به‌ موارد خاصی‌ تاكید بیشتر نموده‌اند، امام‌ صادق‌(علیه‎السلام‌) به‌ چند مورد از آن‌ اشاره‌ فرموده‌اند:

الف‌- هنگام‌ تندرستی‌:

شخص‌ تندرست‌ و شكرگزار، اجرش‌ همچون‌ پاداش‌ شخص‌ گرفتاری‌ است‌ كه‌ برای‌ خدا صبر پیشه‌ سازد.(5)

ب‌- هنگام‌ اعطاء و بخشش‌ به‌ دیگران‌:

عطابخش‌ شكرگزار، اجرش‌ همچون‌ شخصی‌ است‌ كه‌ از نعمت‌ محروم‌ است‌ و در محرومیت‌ قناعت‌ می‌كند.(6)

ج‌- هنگام‌ داشتن‌ نعمت‌:

سپاس‌ و شكر به‌ هنگام‌ نعمت‌، باعث‌ افزایش‌ و فزونی‌ نعمت‌ می‌شود.(7)

د- هنگام‌ مشاهده‌ محرومیت‌ دیگران‌:

در هنگام‌ مشاهده‌ انسانی‌ كه‌ از نعمتی‌ محروم‌ است‌ ولی‌ شما آن ‌محرومیت‌ را ندارید بگویید: بار خدایا من‌ تمسخر نمی‌كنم‌ و بر خود نمی‌بالم‌ بلكه‌ تو را برای‌ نعمت‎های‌ بزرگت‌ نسبت‌ به‌ خود می‌ستایم‌.(8)

در این‌ مورد پیامبر اكرم‌(صلی الله علیه و آله‌) سفارش‌ اكید دارند كه‌:

مبادا طرف‌ مقابل‌ بشنود و اندوهگین‌ گردد.(9)

امام‌ باقر(علیه‎السلام‌) نیز می‌فرماید:

چون‌ شخص‌ گرفتار و دردمندی‌ را دیدی‌، به‌ نحوی‌ كه‌ او نشنود سه‌ بار بگو: حمد خدایی‌ را كه‌ مرا از آنچه‌ تو را مبتلا ساخته‌ معاف‌ نمود، هر كس‌ این‌ را بگوید آن‌ بلا به‌ او نمی‌رسد.(10)

ه‌- هنگام‌ یادآوری‌ نعمت‌:

سیره‌ پیامبر اكرم‌(صلی الله علیه و آله‌) و دیگر ائمه‌ معصومین‌(علیهم‎السلام‌) این‌ بوده‌ است‌ كه‌ در هنگام ‌یادآوری‌ نعمت،‌ با سجده‎ی‌ بر خاك‌، شكر خداوند را به‌ جای‌ می‌آوردند.

نوع‌ دیگر شكر، تشكر از مردم‌ است‌، اگر شكر را وظیفه‌ای‌ وجدانی‌ تلقی‌ كنیم‌، تشكر از مردمی‌ كه‌ به‌ ما خدمتی‌ كرده‌اند یا واسطه‌ نعمتی‌ شده‌اند نیز شكر است‌ و در كلام‌ معصوم(علیه‎السلام‌) تشكر از دیگر انسان‎ها تشكر از خدا تلقی‌ شده‌ است‌ و كسی‌ را كه‌ در ایـن‌ امـر ناتوان‌ باشد، شكرگزار خـدا نیـز ندانسته‌اند.

امام‌صادق‌(علیه‎السلام‌) می‌فرماید:

هنگامی‌ كه‌ نعمتی‌ را به‌ یاد آوردی‌ برای‌ شكر خدا چهره‌ روی‌ خاك‌ بگذار، اگر سواری‌، پیاده‌ شو و اگر از بیم‌ شهرت‌ و ریا نتوانی‌ پیاده ‌شوی‌ روی‌ كوهه‌ زین‌ سجده‌ كن‌، و باز اگر نتوانی‌ بر كف‌ دست‌ سجده ‌نما. (11)

نوع‌ دیگر شكر، تشكر از مردم‌ است‌، اگر شكر را وظیفه‌ای‌ وجدانی‌ تلقی‌ كنیم‌، تشكر از مردمی‌ كه‌ به‌ ما خدمتی‌ كرده‌اند یا واسطه‌ نعمتی‌ شده‌اند نیز شكر است‌ و در كلام‌ معصوم(علیه‎السلام‌) تشكر از دیگر انسان‎ها تشكر از خدا تلقی‌ شده‌ است‌ و كسی‌ را كه‌ در ایـن‌ امـر ناتوان‌ باشد، شكرگزار خـدا نیـز ندانسته‌اند.

امـام‌ سجـاد(علیه‎السلام‌) می‌فرماید:

در روز قیامت‌ خداوند به‌ كسانی‌ كه‌ از مردم‌ تشكر نكرده‌اند می‌فرماید: شما شكرگزار من‌ نبوده‌اید.

شكرگزارترین‌ شما نسبت‌ به‌ خدا كسی‌ است‌ كه‌ از مردم‌ بیشتر تشكر كند.(12)

 

 چگونگی‌ شكر

در كلام‌ معصومین‌(علیه‎السلام‌)، شكرگزاری‌ به‌ شكل‎های‌ گوناگون‌ مطرح‌ گردیده‌ است‌ كه‌ در تناسب‌ با ایمان‌ (زبانی‌، قلبی‌ و جوارحی‌) شكر نیز به‌ انواع‌ شكر زبانی‌، شكر قلبی‌ و شكر رفتاری‌ تقسیم‌ شده‌ است‌.

1- شكر زبانی‌:

الف‌) سپاس‌ و حمد خداوند سبحان‌: امام‌ صادق‌(علیه‎السلام‌) می‌فرماید:

تمام‌ شكر گفتن‌ همین‌ جمله‌ است‌: الحمدلله‌ رب‌العالمین‌.(13)

شكر هر نعمتی‌ هر چند بزرگ‌ باشد این‌ است‌ كه‌ خداوند عزوجل‌ را بر آن‌ حمد و سپاس‌ گویی‌.(14)

حد شكر این‌ است‌ كه‌ بر هر نعمتی‌ كه‌ در خصوص‌ خانواده‌ و مال‌ تو داده‌اند سپاس‌ گویی‌.(15)

امـام‌ سجـاد(علیه‎السلام‌) می‌فرماید:

در روز قیامت‌ خداوند به‌ كسانی‌ كه‌ از مردم‌ تشكر نكرده‌اند می‌فرماید: شما شكرگزار من‌ نبوده‌اید.

حضرت‌ همچنین‌ می‌فرماید: هر صبح‌ و شام‌ جهت‌ شكر خداوند این‌ دعا را بخوان‌ تا شكر نعمت‌ خدا را در آن‌ روز و شب‌ ادا كرده‌ باشی‌:

اللهم‌ ما اصبحت‌ بی‌ من‌ نعمه‌ او عافیه‌ من‌ دین‌ او دنیا فمنك‌ وحدك‌ لا شریك‌ لك‌لك‌ الحمد و لك ‌الشكر بها علی‌ یا رب‌ حتی‌ ترضی‌ و بعد الرضا(16)؛ بار خدایا هر نعمتی‌ و یا عافیتی‌ كه‌ نسبت‌ به‌ دین‌ یا دنیا در این‌ صبح‌ دارم‌ از جانب توست‌، تو یكتایی‌ و شریك‌ نداری‌، پروردگارا حمد و شكر برای‌ تواست‌ - از جهت‌ نعمتی‌ كه‌ به‌ من‌ دادی ‌- تا راضی‌ گردی‌ و هم‌ بعد از رضایتت‌.

ایشان‌ در حدیث‌ دیگری‌ با اشاره‌ به‌ دعای‌ فوق‌ می‌فرماید:

حضرت‌ نوح‌(علیه‎السلام‌) هر روز صبح‌ این‌ دعا را می‌خواند، كه‌ عبد شكور نامیده‌ شد.(17)

ب‌)بازگویی‌ نعمت‌: امام‌ صادق‌(علیه‎السلام‌) در تفسیر و معنای‌ این‌ آیه‌ (و اما بنعمه‌ ربك‌ فحدث‌؟) (18) می‌فرماید:

یعنی‌ آن كس‌ كه‌ به تو احسان‌ كرده‌، نعمت‌ داده‌، برتری‌ بخشیده‌ و عطا نموده‌ است‌، حق‌ او و دین‌ او و آنچه‌ را به تو عطا فرموده‌ و نعمت‌ داده‌ بازگو. (19)

2- شكر قلبی‌:

امام‌ صادق‌(علیه‎السلام‌) می‌فرماید:

خدا به‌ هر كس‌ نعمتی‌ دهد و او آن‌ را از ته‌ دل‌ بفهمد شكرش‌ را ادا كرده‌ است‌.(20)

از آنچه‌ خداوند به‌ موسی‌ وحی‌ فرستاد این‌ بود كه‌ فرمود: ای‌ موسی ‌چنان‌ كه‌ سزاوار است‌ مرا شكرگزار. موسی‌ عرض‌ كرد: پروردگارا چگونه‌ می‌توانم‌ تو را آنگونه‌ كه‌ سزاوار است‌ شكرگزارم‌ در صورتی كه ‌هر شكری‌ كه‌ تو را نمایم‌، آن‌ هم‌ نعمتی‌ است‌ كه‌ تو به‌ من‌ عطا فرموده‌ای‌؟ خداوند فرمود: ای‌ موسی‌، اكنون‌ كه‌ دانستی‌، آن‌ شكرگزاریت‌ نیز از من‌ است‌، مرا چنانكه‌ سزاوار است‌ شكر كرده‌ای‌.(21)

امام‌ صادق‌(علیه‎السلام‌) می‌فرماید:

مردی‌ آب‌ می‌نوشد و خدا بهشت‌ را برای‌ او واجب‌ می‌كند، به‌ این ‌صورت‌ كه‌ او ظرف‌ آب‌ را بر دهانش‌ می‌گذارد "بسم‌ الله"‌ می‌گوید و آنگاه‌ می‌آشامد، سپس‌ با آن كه‌ اشتها دارد، دور می‌كند و خدا را حمد می‌كند. باز برمی‌گردد و می‌آشامد، باز دور می‌برد و حمد می‌كند و ... خدای‌ عزوجل‌ بهشت‌ را به‌ همین‌ سبب‌ برایش‌ واجب‌ می‌كند.

3- شكر رفتاری‌:

الف‌) دوری‌ از محرمات‌: شكر عملی‌، استفاده‌ صحیح‌ از نعمت‌ است‌ و همین ‌استفاده‌ صحیح‌ نشانه‌ صداقت‌ فرد در ایمان‌ اوست‌. به كار نگرفتن‌ استعدادها و نعمت‎های‌ خدادادی‌ در راه‌ صحیح‌، كفران‌ نعمت‌ محسوب‌ می‌شود كه‌ شاخه‌ای‌ از كفر است‌. امام‌ صادق‌(علیه‎السلام‌) می‌فرماید:

شكر نعمت‌ همان‌ دوری‌ از محرمات‌ است‌.(22)

ب‌) انجام‌ تكلیف‌: امام‌ صادق‌(علیه‎السلام‌) در بیان‌ حد شكر می‌فرماید:

حد شكر این‌ است‌ كه‌ اگر برای‌ خدا در نعمتی‌ كه‌ به‌ تو داده‌ حقی‌ باشد آن‌ حق‌ را بپردازی‌.(23)

 

آثار شكر

شكر نیز همچون‌ سایر خصلت‎های‌ اخلاق‌ دینی‌، هم‌ آثار دنیوی‌ و هم‌ بازتاب‌ اخروی ‌دارد، آثار دنیوی‌ آن‌ افزایش‌ و بركت‌ در نعمت‌ است‌ و بازتاب‌ اخروی‌ آن‌ بهشت جاودان‌ الهی‌ است‌.

الف‌) افزایش‌ نعمت‌: از مشخصه‌های‌ اصلی‌ اخلاق‌ دینی‌ بیان‌ آثاری‌ است‌ كه توجیه‌ بشری‌ آن‌ را بر نمی‌تابد. افزایش‌ نعمت‌ در اثر شكر، كه‌ هم‌ در قرآن‌ و هم‌ در سنت‌ بر آن‌ تأكید شده‌ است‌، از آن‌ جمله‌ است‌. به‌ این‌ معنی‌ كه‌ مثلا افزایش‌ مال‌ در اثر شكر چیزی‌ نیست‌ كه‌ علم‌ اقتصاد بشری‌ توان‌ اقامه‌ دلیل‌ علمی‌ تجربی‌ بر آن ‌داشته‌ باشد. امام‌ صادق‌(علیه‎السلام‌) می‌فرماید:

پیامبر اكرم‌(صلی الله علیه و آله‌) فرموده‌اند: هنگامی كه‌ در سپاسگزاری‌ گشوده‌ است ‌درِ افزایش‌ نیز باز است‌.(24)

به‌ كسی‌ كه‌ سپاسگزاری‌ دادند افزایش‌ نیز دادند.(25)

خداوند نعمتی‌ به‌ بنده‌ خویش‌ نداد كه‌ بنده‌ او از صمیم‌ قلب‌ آن‌ را بشناسد، و در ظاهر با زبان‌ خدا را ستایش‌ كند، و سخنش‌ تمام‌ شود، مگر این كه‌ برای‌ او به‌ افزونی‌ نعمت‌ امر شود.(26)

ب‌) بهشت‌: امام‌ صادق‌(علیه‎السلام‌) می‌فرماید:

مردی‌ آب‌ می‌نوشد و خدا بهشت‌ را برای‌ او واجب‌ می‌كند، به‌ این ‌صورت‌ كه‌ او ظرف‌ آب‌ را بر دهانش‌ می‌گذارد "بسم‌ الله"‌ می‌گوید و آنگاه‌ می‌آشامد، سپس‌ با آن كه‌ اشتها دارد، دور می‌كند و خدا را حمد می‌كند. باز برمی‌گردد و می‌آشامد، باز دور می‌برد و حمد می‌كند و ... خدای‌ عزوجل‌ بهشت‌ را به‌ همین‌ سبب‌ برایش‌ واجب‌ می‌كند.(27)

[ جمعه 17 تير 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]
صفحه قبل 1 ... 8 9 10 11 12 ... 42 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

دلم تنگه کوچه های باريک خدا است، دلم تنگ صدای پروردگار است خدای خوبم من در کلبه فقیرانه خود چیزی دارم که تو در عرش کبریایی ات نداری ! من خدایی چون تو دارم و تو چون خودت نداری! تو رو از تو گدایی می کنم . خدا رو دوست دارم و میخوام فقط اون عشقم باشه سالها بدنبال گمشده ام میگشتم و حال میدانم او کیست امیدوارم هیچوقت بحال خود رهایم نکند...که بدون او هیچم هیچ.... و من دلم تنگ رحمت است، دلم تنگ لحظه ای فقط لحظه ی توبه و نيايش با خلوص پاک است. خدایا من اگر بد کنم تو را بندگان خوب فراوان است اما اگر تو مدارا نکنی و نبخشی مرا خدای دیگر کجاست؟
امکانات وب

دوستای امروز: 77
دوستای دیروز: 134
دوستای هفتمون : 469
دوستای یک ماهمون: 3646
کل دوستایی که تا حالا اومدن: 74972
نوشته های یک انسان زمینی: 207
یادگاری دوستان: 190
دوستای زنده: 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت