آینده روشن

آینده روشن
برای تازه شدن هیچ وقت دیر نیست 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان





 

image
 

احتمالا بزرگ‌ترين مساله پيش‌روي شما در زندگي مقابله با ترس و پرورش شجاعت است. ترس همواره بزرگ‌ترين دشمن بشر بوده و هست. روان‌شناسان معتقدند احساس ترس و نه واقعيتي كه از آن مي‌ترسيم عامل اضطراب، غم و ناراحتي است.

 

هنگامي عادت شجاعانه رفتار كردن و اعتماد به نفس كامل را در خود ايجاد مي‌كنيم دنيايي از امكان‌هاي جديد پيش‌روي ما به‌وجود مي‌آيد. صرفا تصور كنيد اگر از هيچ ‌چيز در تمام جهان هراسي نداشتيد. جرات انجام چه كارها و داشتن چه روياهايي را داشتيد؟

 

ايجاد عادت رفتار شجاعانه

خوشبختانه عادت رفتار شجاعانه درست شبيه هر عادت ديگر، از طريق تكرار آموختني است. براي ايجاد آن شجاعتي كه ما را قادر مي‌سازد با افت‌و‌خيزهاي اجتناب‌ناپذير زندگي مقابله كنيم ضروري است دائما با ترس‌هايمان روبه‌رو شده و بر آنها غلبه كنيم. اين يك فرآيند مداوم است. تصور نكنيد زماني مي‌رسد كه ديگر هيچ هراسي نخواهيد داشت.

نقطه آغازين غلبه بر ترس و ايجاد شجاعت، نگاه به عواملي است كه ما را در معرض ترسيدن قرار مي‌دهند. عامل اصلي و ريشه‌اي اكثر ترس‌ها، شرطي شدن در دوران كودكي است كه معمولا با انتقادهايي تخريب‌كننده همراه بوده‌اند. اين عامل معمولا باعث مي‌شود ما دچار دو نوع اصلي ترس شويم: ترس از شكست كه باعث مي‌شود ما دائما به خود بگوييم «من نمي‌توانم، من مي‌توانم» و ترس از طرد شدن كه ما را وادار مي‌كند دائما به خود بگوييم «من بايد، من بايد». ترس‌هاي ما قادرند ما را فلج كنند و نگذارند در مسير اهداف و روياهايمان اقدامي سازنده انجام دهيم.

 

هرچه بيشتر بدانيد كمتر خواهيد ترسيد

ترس همچنين حاصل جهل است. هنگامي كه اطلاعات ما محدود است، شك بر ما مستولي مي‌شود. نگران مي‌شويم و اطمينان‌مان را نسبت به نتيجه اقدامات خود از دست مي‌دهيم. ندانستن باعث مي‌شود از تغيير و ناشناخته‌ها بترسيم و هيچ چيز متفاوت يا جديدي را امتحان نكنيم. اما عكس اين موضوع نيز صادق است. اقدام به جمع‌آوري اطلاعات بيشتر و دقيق‌تر درباره موضوعي خاص بر ميزان شجاعت و اطمينان ما مي‌افزايد. اين را مي‌توانيد در حوزه‌هايي از زندگي خود كه هيچ ترسي در آنها نداريد چون مي‌دانيد چه مي‌كنيد، ببينيد. در اين حوزه‌ها احساس مي‌كنيد شايستگي و توانايي مقابله با هر رويدادي را داريد.

 

------------------------------------------------------------

براي ايجاد آن شجاعتي كه ما را قادر مي‌سازد با افت‌و‌خيزهاي

اجتناب‌ناپذير زندگي مقابله كنيم ضروري است دائما با

ترس‌هايمان روبه‌رو شده و بر آنها غلبه كنيم. اين يك فرآيند

مداوم است. تصور نكنيد زماني مي‌رسد كه ديگر هيچ هراسي

نخواهيد داشت

------------------------------------------------------------

 

ترس‌هاي خود را تحليل كنيد

پس از آنكه عوامل اصلي ترس‌هاي خود را يافتيد، بايد به تعريف و تحليل عيني‌ ترس‌هاي شخصي‌تان بپردازيد. در بالاي يك صفحه سفيد بنويسيد: «من از چه چيزهايي مي‌ترسم؟» به‌ياد داشته باشيد كه تمام انسان‌ها از چيزي مي‌ترسند. كاملا طبيعي است كه درباره امنيت جسمي، احساسي و مالي خود و كساني كه دوست‌شان داريد نگران باشيد. فرد شجاع كسي نيست كه اصلا نترسد. همانطور كه مارك تواين گفته: «شجاعت مقاومت در برابر ترس و تسلط بر آن است نه فقدان ترس.»

 

اقدام عملي

تهيه فهرست ترس‌هاي خود را با نوشتن همه عوامل كوچك و بزرگي كه باعث ترس و اضطراب شما مي‌شوند آغاز كنيد. به آن بخش‌هايي از شغل يا زندگي شخصي خود فكر كنيد كه ترس‌ها باعث شده در آنها پيشرفت نكنيد يا در وضعيتي باقي بمانيد كه از آن خشنود نيستيد. سپس ترس‌ها را به ‌ترتيب اهميت مرتب كنيد. با خود قرار بگذاريد هر روز حداقل يكي از كارهايي را كه از آن هراس داشتيد انجام دهيد. بر اطلاعات خود در حوزه‌هايي كه مي‌ترسيد بيفزاييد.

 



[ سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, ] [ ] [ انسان زمینی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

دلم تنگه کوچه های باريک خدا است، دلم تنگ صدای پروردگار است خدای خوبم من در کلبه فقیرانه خود چیزی دارم که تو در عرش کبریایی ات نداری ! من خدایی چون تو دارم و تو چون خودت نداری! تو رو از تو گدایی می کنم . خدا رو دوست دارم و میخوام فقط اون عشقم باشه سالها بدنبال گمشده ام میگشتم و حال میدانم او کیست امیدوارم هیچوقت بحال خود رهایم نکند...که بدون او هیچم هیچ.... و من دلم تنگ رحمت است، دلم تنگ لحظه ای فقط لحظه ی توبه و نيايش با خلوص پاک است. خدایا من اگر بد کنم تو را بندگان خوب فراوان است اما اگر تو مدارا نکنی و نبخشی مرا خدای دیگر کجاست؟
امکانات وب

دوستای امروز: 47
دوستای دیروز: 1
دوستای هفتمون : 154
دوستای یک ماهمون: 422
کل دوستایی که تا حالا اومدن: 70614
نوشته های یک انسان زمینی: 207
یادگاری دوستان: 190
دوستای زنده: 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت